Hol jobb futni? Futógépen, vagy szabadban?

Sokan vannak, akik szeretnének elkezdeni futni, mert például látták Rockyt, ahogy végig rohan Philadelphia utcáin majd fel a lépcsőn és kedvet kaptak, hogy meghódítsák a környéket ők is. És vannak, akiknek ez már életformává vált és nap nap után több kilométert megtéve feszegetik saját határaikat. Ezen emberek között is vannak, akik inkább egy edzőtermi futógépen eddzenek, míg mások a szabadban róják a köröket egy pályán esetleg erdőben, folyó parton futnak.

Jó és melyik a jobb?

Megoszlanak a vélemények. Egy biztos, mind két módszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Az, hogy ki melyik mellett teszi le a szavazatát már egyéni ízlés kérdése, de lássuk melyek, ezek az előnyök és hátrányok.

Futás a szabad ég alatt.

Nos, sokáig ez volt „A futás” mindenki számára. Felveszel egy jobb minőségű cipőt, időszaknak megfelelő ruhát és már mehetsz is. Relatíve nulla forintból kihozva végezhetsz kardió edzést, kint a szabadban a jó levegőn. És mi adja ennek a szépségét? Először is a természet és annak kiszámíthatatlansága. Nagyon-nagyon ritka, hogy ugyan azt az útvonalat kétszer, ugyan azon akadályok kikerülésével, legyőzésével teljesítesz majd. Gondolj csak bele, változik az időjárás, a terep, az emelkedők, lejtők mind újabb és újabb akadályokat jelentenek és akkor még nem is beszéltünk a járókelőkről, a kutyákról és más kocogók kerülgetéséről. Amikor a szabadban futsz, több oxigént használsz fel és a lábaid is nagyobb terhelést kapnak, ami intenzívebb edzést eredményez, és ugyan ezt leutánozni egy futópadon nem egyszerű.

De vannak árnyoldalai is ha így edzel. Ha nem megfelelő cipőt választasz, és kemény felületen például betonon vagy aszfalton futsz az ízületeid nagyobb terhelést kapnak, mert nincs, ami elnyelje a terhelést és ez először a lábszárban jelentkezik, fájdalomként.

Futás szabadban, vagy a futógépen?

Fussunk akkor padon?!

Igen és nem. A futópados edzésnek is meg vannak a maga pozitív és negatív tulajdonságai.
Futópadon futva nem kell megbirkózni a természet erőivel, nem kell megválogatni annyira az öltözékedet sem. Rövidnadrág, póló és egy cipő és már indulhat is az edzés. Nem kell esőkabát, láthatósági mellény vagy épp napszemüveg. A felület is egyenletes és a modernebb gépek már olyan kényelmes, és erős energia elnyerő talapzattal készülnek, amik szinte teljesen tehermentesítik az ízületeidet. Ez kifejezetten fontos, ha nagyobb súly feleslegtől akarsz megszabadulni a futás által. Továbbá az állítható dőlés szögnek és sebességnek köszönhetően skálázható az edzésed intenzitása és nehézsége így persze egységnyi idő alatt több kalóriát égethetsz el. A kijelzőn látod hány kilométert tettél meg milyen gyorsan és mindeközben mennyi kalóriát égettél el. Másik nagy előny, hogy futópados edzésnél magad mellé tudod tenni az enni, inni valót nem kell futás közben pakolásznod, vagy cipelned magaddal.

És akkor mik a hátrányok? Mivel a felület, amin futsz egyenletes, a tempód is hajlamos ehhez igazodni. Így könnyen bele bambulhatsz a futásba. Így nagyon nehéz megtalálni a saját tempódat, amiben neked a legjobb futni, épp ezért ha egyszer elindulnál egy futóversenyen kint a szabadban, nem fogsz rendelkezni azzal a képességgel, hogy magadnak szabályozd, emeld, vagy épp csökkentsd az iramodat. Pont emiatt a monoton tempó miatt hamar unalmassá válik a futópados edzés. Nincs, egy cél ahova elérj, maximum olyanokat tudsz kitűzni, hogy na, most ennyi ideig gyors tempó aztán kicsit vissza veszel, majd megint megpörgeted. Amíg ezt a természetben a saját lábaid gyorsításával teszed itt még a gépet is nyomkodnod kell közben, ami akár ki is zökkenthet teljesen. És akkor még ott az a fránya kijelző is. Amennyire hasznos és motiváló tud lenni, pont annyira idegesítő is. Mikor fél percenként nézed és nem érted miért cammog ennyire lassan az idő. A szabadban sokan inkább távokban gondolkoznak, támpontok alapján mérik fel meddig jutottak, az idő másodlagos szempont.

Futás szabadban, vagy a futógépen?

Összefoglalva

Mint a fent leírtakból látható sok a szempont, ami szerint dönteni lehet egyik vagy másik módszer mellett. Mi azt javasolnánk inkább, hogy ne tegyük le voksunk egyik vagy másik mellett. Használjuk mind kettőt akár egyszerre is. Rossz idő esetén, ha nem tudunk otthonról kimozdulni a szabadba futni, menjünk terembe. Átmozgatásként, szinten tartásnak is kiváló a futópados edzés, vagy ha más nem otthon edzeni. A kettő váltogatásával elkerülhető az úgynevezett kardió rutin, amikor mindig ugyan azon a helyen ugyan azzal a tempóval mész végig. Igyekezz kerülni a kemény talajt, ha futni mész és mindenképp szerezz be egy megfelelő cipőt, ami a lábadhoz leginkább igazodik.

Reméljük tudtunk segíteni cikkünkkel és kedvet adtunk egy jó minőségű futógéphez, akkor a linkre kattintva megtekintheted kínálatunkat.